Porządek dzwonienia na Paschę

Beli-AndjeoChciałbym przedstawić pokrótce aktualny supraski porządek dzwonienia w czasie paschalnego nabożeństwa. Od kilkunastu lat w oparciu o tradycję supraskiego monasteru oraz zapisy w Typikonach i wszelkiego rodzaju Ustawach (Regułach) w Supraślu istnieje pewien porządek dzwonienia na Paschę.

Przeważnie nabożeństwo paschalne rozpoczyna się połunosznicą (nabożeństwem o północy), które zaczyna się mniej więcej ok. godziny 23:20. Zwyczajowo już, o 23:30 rozpoczynamy dzwonienie paschalnego błagowiesta (dzwon zwiastujący). Interwały między uderzeniami są początkowo bardzo duże i mogą wynosić nawet 3 minuty. Stopniowo wraz ze zbliżającym się końcem połunosznicy, dzwon „nabiera szybkości” tak iż tuż przed wyjściem paschalnej procesji jest lekko szybszy niż zwykły (codzienny, niedzielny).

Gdy wyrusza procesja rozbrzmiewa radosny, paschalny trezwon (trzydzwon). Dzwonimy aż do momentu zatrzymania się czoła procesji przed drzwiami cerkwi.

W momencie śpiewu chóru radosnego „Chrystos Woskresie!” między frazami prezbitera „Da woskresniet Boh…” i in, dzwonimy krótki i szybki trezwon (parę sekund) by nie zagłuszać śpiewu.

Kiedy procesja zacznie wchodzić do środka dzwonimy radośnie trezwonem troszkę dłużej, lecz tak, aby skończyć przed ektenią (litanią).

Po zakończonej utreni (jutrzni) na paschalnych czasach (paschalne godziny litugiczne) dzwonimy radośnie trezwon trzy razy.

Podczas czytania paschalnej Ewangelii (po cerkiewno-slowiańsku) każde zdanie „zaznacza” uderzenie w największy dzwon. Po czytaniu radosny trezwon.

Na „Wieruju” (Credo) każdy artykuł „zaznaczamy” uderzeniem w największy dzwon. Podczas kanonu eucharystycznego od slów „Dostojno i prawiedno jest’…” („Godne to i sprawiedliwe…”) powolny błagowiest w mniejszy dzwon. Po zakończonym kanonie od słów „Izradno o Preswiatiej…” („Szczególnie za Najświętrzą…”) radosny trezwon (ok. 1 min.).

Po zakończonym nabożeństwem dzwonimy dużo i radośnie. Przez cały dzień aż do wieczerni może dzwonić każdy pod okiem dzwonników. W każdy następny dzień od zakończenia Liturgii Bożej do wieczerni także.